+(31)6 51 66 80 19


Slaapproblemen

 

Slaap je slecht en wil je hier iets aan doen?

Iedereen kent wel korte periodes van slapeloosheid in zijn leven. Moeite met in slaap komen, lang wakker liggen, tijdens de nacht vaker wakker worden. Meestal verdwijnt deze tijdelijke klacht weer als de oorzaak is weggenomen; verkoudheid, een stressvolle gebeurtenis, een ziek kind. Het wordt een slaapprobleem wanneer het niet vanzelf overgaat en klachten oplevert in het dagelijks functioneren. Als er sprake is van vermoeidheid overdag, concentratiegebrek en prikkelbaarheid.

Een derde deel van de Nederlandse bevolking zegt regelmatig of vaak last te hebben van slapeloosheid. 10% van de Nederlanders heeft zelfs chronische slapeloosheid. Dit houdt in dat je langer dan een maand problemen hebt met inslapen, doorslapen en/of te vroeg wakker wordt, zonder uitzicht op verbetering. Een groot deel van de mensen met een slapeloosheidsklacht zoekt geen behandeling. Van degenen die met hun slaapprobleem naar hun huisarts gaan, krijgt een ruime meerderheid een slaappil voorgeschreven. Aan slaapmedicatie kleeft een groot nadeel; het neemt de oorzaak niet weg en kent helaas vervelende bijwerkingen, waaronder een risico op verslaving.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat cognitieve gedragstherapie de meest effectieve behandelmethode voor slapeloosheid is. Simpel gezegd komt dit erop neer dat je, door te begrijpen hoe slapen werkt, zelf in staat wordt gesteld om je slaap-gedrag te verbeteren.

 

Slaapcursus

De slaaptraining geeft in 6 weken tijd inzicht in het persoonlijk slaapgedrag en leert wat er voor nodig is de nachtrust blijvend en zelfstandig te verbeteren. Leer beter slapen middels een individueel traject of een cursus in groepsverband. Wil je weten of het iets voor jou is? Doe vrijblijvend de Slaaptest of klik op onderstaande link voor meer informatie.

Meer over de slaapcursus

 

Onderwerpen die aan de orde komen:

  • Optimaliseren van je slaapomgeving en slaapgedrag
  • Het effect van voeding op slaap
  • Versterken van positieve gedachten en houding ten aanzien van slaap
  • Stressreductie
  • Bevorderen van lichamelijke en geestelijke ontspanning

 

Resultaat:

Slapen is geen bron van zorgen en spanning meer. Je hebt inzicht in je persoonlijk slaapgedrag, leert een meer ontspannen houding aan te nemen ten opzichte van slapen en weet wat er voor nodig is je eigen nachtrust blijvend en zelfstandig te verbeteren. Hierdoor:

 

  • Slaap je beter en ben je in staat zèlf je slaapgedrag steeds verder te verbeteren
  • Kun je je dagelijkse zorgen beter loslaten
  • Weet je hoe je je geestelijk en lichamelijk kunt ontspannen
  • Heb je een vitaler en energieker gevoel
  • Ben je minder prikkelbaar
  • Lever je betere prestaties op je werk en geniet je meer