Grip op stress en werkdruk; wat kun je zelf doen?

Grip op stress en werkdruk; wat kun je zelf doen?

Stressklachten vormen de belangrijkste oorzaak van verzuim op het werk.
Uit cijfers van Arboned blijkt dat in 2014 langdurig verzuim in 33 % van de gevallen te maken heeft met stress. Stress door het werk, door privéomstandigheden of door een combinatie van die twee. In de leeftijdscategorie van 25-34 jaar is dit percentage bijna 50 % en voor medewerkers jonger dan 25 jaar is stress de hoofdoorzaak van langdurig verzuim.

Lange werkdagen, een te grote werkdruk en baanonzekerheid worden door werknemers genoemd als belangrijke stressoren op het werk.
Dat er mogelijk een reorganisatie aankomt kun je niet tegenhouden en dat je collega al 2 weken ziek is, wat jou extra werk oplevert, kun je ook niet veranderen. Wat kun je wel doen om ontspannen te werken en ‘je niet gek te laten maken’?

Graag deel ik hieronder 10 tips:

  1. Neem elke 90 minuten een korte pauze; niet een beetje doelloos op internet surfen maar een echte pauze waarin je je even uitrekt, een kop thee pakt of een rondje loopt.
  2. Versterk de band met je collega’s; dit komt niet alleen de werksfeer ten goede, maar het lucht op als je even je ei kwijt kunt en door te klankborden kijk je vaak weer fris tegen zaken aan.
  3. Sluit je werkdag bewust af: ga na wat je gedaan hebt vandaag en waar je tevreden over bent. Maak een lijstje van wat is blijven liggen; morgen weer een dag.
  4. Om echt af te schakelen en te ontspannen doe je ’s avonds juist iets anders dan overdag: als je de hele dag op een stoel hebt zitten vergaderen, is het minder ontspannend als je daarna met vrienden uit eten gaat en weer de hele avond zit en praat… Kies dan bijvoorbeeld voor een wandeling of ga een rondje hardlopen.
  5. Regel voor jezelf blokuren waarin je ongestoord aan dat rapport kunt werken of iets af kunt maken. Zet je telefoon uit en vertel collega’s dat je even niet gestoord wil worden.
  6. Creëer eerst overzicht voor jezelf voordat je ja zegt tegen een nieuwe opdracht: weet hoeveel werk je hebt liggen, wat prioriteit heeft en hoeveel ruimte je evt over hebt voor iets nieuws. Durf nee te zeggen.
  7. Ga tussen de middag even van je werkplek af; liefst naar buiten. Frisse lucht zorgt voor nieuwe energie en een beter concentratievermogen.
  8. Eat that frog! Begin met dat vervelende klusje waar je tegenop ziet; dan blijft het je niet achtervolgen; dat kost ongemerkt veel energie!
  9. Meer monotasken en minder multitasken: doe 1 ding tegelijk en doe dat met aandacht. Dat geeft meer voldoening en plezier en … je werkt efficiënter.
  10. Maak werkdruk op tijd bespreekbaar in het team, met je leidinggevende. De ervaring leert dat werkdruk bespreekbaar maken de druk van de ketel haalt en al zorgt voor minder stress.

Veel succes!!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *